neděle 29. srpna 2010

Parfém

Hned první věc, na kterou musím upozornit, je, že jsem selhala a nechala se ukecat. Vzdorovala jsem velice velice dlouho, s tím, že si parfém nejdřív přečtu... ale včera večer jsem - nejspíše ve své slabší chvilce - podlehla, a podívala se na film. Ještě těsně před začátkem otec, jenž byl rád, že mě přemluvil, prohlásil: "Možná by bylo vážně lepší nejdřív přečíst tu knížku." Potěší. Ale nu což. Už jsem tam seděla, tak proč to ještě hrotit.
Příběh už jsem znala. Znám ho už několik let a knížka byla (a pořád je) na seznamu těch, co si musím přečíst za každou cenu. A právě díky tomu, že jsem znala příběh, jsem mohla dávat pozor na uměleckou stránku filmu. A ta byla podle mě opravdu přinejmenším nezanedbatelná.
Sice už námět, je dost umělecký na to, aby se s ním daly udělat zajímavé scény, přesto si ale myslím, že se jim to tu povedlo. Knížka byla (bohužel pouze dle toho, co jsem slyšela od ostatních) více zaměřená na vnímání pachů než film, ale asi taky nebude úplně jednoduché natočit, jak něco voní. Mně se to líbilo. S knížkou porovnám později.
Pro vás, kdo nevíte, o čem je řeč, tu nastíním děj. Pokusím se to však udělat s opatrností, nerada bych spoilerovala :)
Celé se to točí kolem příběhu chlapce jménem Jean-Baptiste, který je obdařen výtečným čichem. Má sice poměrně těžké dětství, ale to mu zdaleka tolik nevadí, protože ho při životě drží nové pachy a vůně, které poznává. Nejdříve žije v sirotčinci, potom několik let pracuje v koželužně. Nejvíce ho fascinují vůně lidí a proto se dostane do dílny jednoho... jak to tak říct... alchymisty přes vůně (a pomáhá mu), aby se naučil, jak uchovávat vůni. Na to však přijde mnohem později sám, úplně v jiném městě. Je rozhodnutý vytvořit naprosto dokonalou vůni... poskládanou z vůní dívek a žen. A protože se v dětství jen sotva dočkal něčeho jako mateřské lásky a ani později žádnou lásku nepoznal, má tedy úplně jinak poskládané morální hodnoty, úplně jiný pohled na svět, a tudíž mu nepřijde nejspíš vůbec divné kvůli dokonalé vůni i zabíjet. 
Knížku si přečtu. Brzy. Čestný skautský.

Žádné komentáře: