neděle 3. dubna 2011

Dirty Dancing

Už teď vám je asi jasné, že vám nebudu povídat o žádném novém filmu. Hříšný tanec viděl snad každý a kdo ne, měl by si doplnit vzdělání. Já jsem ho tedy (ano, ostuda...) viděla poprvé teprve asi před půl rokem, možná ještě méně. Dneska jsem ale na něj koukla znova - po několikáté - a vůbec mi nepřišlo, že by z filmu vyprchalo to prvotní kouzlo, což je jediná vada na kráse spousty novodobých dojáků. To, že je zkouknete poprvé a podruhé už vás prostě nebaví.
Co se mi na Hříšném Tanci líbí, se sotva dá shrnout do jedné věty. Určitě je to kouzlo tance. To, jak někdo umí vložit svoje pocity do pohybu, jak umí dotáhnout hudbu k dokonalosti prostě tím, že se jí nechá unést a tančí. To mi přijde naprosto geniální a občas lituji, že v sobě tenhle rytmus a schopnost vytancovat se z podoby nemám. Nu což, já se můžu z podoby třeba... vyfotit? Vypsat? Těžko říct. Dále mě fascinuje to, že to sice není nijak dávno, nějakých 35 let, ale v té době byly úplně jiné mravy. Muž naprosto automaticky otvíral partnerce dveře (a když jí třeba neotevřel dveře od auta, ona ani nevystoupila, prostě se s tím počítalo). Muži se starali o ženy a ženy se nechávaly muži vést. Místo abyste byli uražení a nemluvili spolu, prostě jste se omluvili a bylo to v cajku. Vzhledem k tomu, že světu ještě nevládl internet, všechno bylo osobnější a lidštější. I ten největší ňouma byl gentleman, jakého v dnešní době můžete hledat marně. Všechno mělo styl. Zato ale byly mnohem více znát rozdíly mezi vrstvami. Ve filmu jsou jasně vidět dva tábory - zaměstnanci hotelu (či co to je) a bohatí návštěvníci.
A o to víc se mi líbí příběh. Je to příběh letní lásky dvou lidí, kteří se k sobě na začátku možná vůbec nehodí, ale během filmu se sbližují pomocí tance. Oba tím porušují pravidla a o to je jejich vztah vážnější a dobrodružnější. Nakonec se na všechno přijde a oni místo toho, aby se tiše stáhli, ukáží světu, jak se věci mají a že se za svůj vztah nestydí. Přijde mi to naprosto kouzelné a občas je mi líto, že realita takovéto dávky romantiky postrádá.
Všeobecný uťápnutý názor asi je, že je ten film hloupost. Říká to mimo jiné i moje filmoznalá maminka. Ale popravdě, ať si myslí kdo chce co chce, v porovnání s většinou romantických filmů, které jsem viděla, mi Dirty Dancing přijde parádní. Možná je to jednoduché, ale v jednoduchosti je krása. 
Každopádně, to je asi všechno, co vám o tomto filmu řeknu. Ještě se vám tu chvilku můžu rozplývat nad hlavními hrdiny. Patrick Swayze je prcek a má obličej jako vepř, ale ani tak mi nevadí. Ale ona je prostě krásná :)

Žádné komentáře: