středa 8. září 2010

Jacqueline Wilson

Jóóó, co mě tahle paní naučila o životě..... Abychom si rozuměli, Jacqueline Wilsonová je autorka knih převážně pro děti. Velmi dobře se čtou a já je dříve četla ve velkém. Od té doby jich sice spousty vyšlo a já již nemám přehled o každém jejím díle, přesto si však myslím, že je na místě pár slov o téhle paní prohodit. Jak jste si možná všimli v předchozím článku (o panu Nicku Sharrattovi), je to právě on, kdo ilustruje asitak 100% jejích děl. Je to dobrá dvojka, mimochodem.

Abych tak charakterizovala její tvorbu. Jacqueline píše hodně často dětské příběhy, popřípadě příběhy dospívajících. Hrdinové jejích knížek bývají často z různých druhů problémové společnosti, rozvrácených rodin, dětských domovů... nebo mají prostě jen strach z výšek či zlobivého sourozence. Žádné ale není úplně v cajku, jak by se tak dalo říci, a právě tato paní nás dokáže poměrně věrohodně přenést do jejich role. Popisuje jejich dětské touhy a starosti, jejich ideály stejně jako jejich rebeloviny. Nejjednodušší četba je už pro děti od 5 let, tedy pro úplné slabikující začátečníky. Naopak vyspělejší příběhy jsou pro starší děti. Pár jejích knížek by se dalo zařadit i mezi ryze dívčí příběhy. A co je důležité dodat, naprostá většina jejích příběhů je psána v první osobě, tedy přímo očima hlavního hrdiny.

Jacqueline Wilsonová napsala tyto knihy (nevím, jestli to jsou všechny, mám pocit že chybí minimálně literatura pro ty nejmenší):


Dvojčata v průšvihu *
Slavná Hvězda *
Tajemství *
Narozeniny *
Ilustrovaná máma *
Dítě do kufru *
Půlnoc *
Lola Rose *
www.trápení *
Průšvihářky *
Holka z popelnice *
Nejlepší kamarádky
Diamantové holky
Divný dárek *
Projekt Loty
Lekce lásky
Cukrová vata *
Anděl Vicky
Kočičí mumie *
Polibek
Líza bublina
Moje sestra Jodie (*)
Holka na hlídání
Pusinka
Vzdušné zámky
Přežít *
Pohřben zaživa
Vadí nevadí *
Všude dobře,doma nejlíp *
V hlavní roli Tracy Beakerová
Zlaté srdce Tracy Beakerové
První láska *
První nástrahy *
První starosti *
První slzy *
Jacky snílek
Můj tajný deník
Zloděj stínů a jiné povídky pro děti

* četla jsem, (*) čtu teď.

4 komentáře:

Unknown řekl(a)...

jacqueline je taky moje oblíbená spisovatelka, jestli si nečetla polibek, tak si to určitě přečti, je moc fajn, ale moje nejoblíbenější je první starosti :-)

Káťa řekl(a)...

Díky za tip, kouknu na to =) a tu sérii "první ..." jsem četla na přeskáčku a moc z toho nemám =D

Luisa řekl(a)...

Jo, od tý jsem četla skoro všechno. U Jodie jsem i brečela:D A doporučuju Vzdušný zámky, teda četla jsem to v ájině, tuším že je to ono.

Káťa řekl(a)...

Oukej, na všecko kouknu. Některý už jsou teda hodně pro mladší a není čas tyhle věci kombinovat s povinnou četbou, ale na některý určitě kouknu. A Jodie čtu teď, jestli říkáš, že je to tak dobrý, to jsem moc moc zvědavá :)