sobota 25. prosince 2010

Nej 10 filmů roku 2010

Tak, vážení a milí, blíží se nám konec roku, a tak se jako vždy musím uchýlit k vybrání nejlepších letošních filmových zážitků. Pokuste se na pořadí nebrat moc zřetel... Řekla bych, že tak prvních 7 či 8 filmů je více méně na stejné úrovni (pecka film, první místo). Ale i tak jsem se pokusila seřadit to podle toho, co mě bavilo, upoutalo, ovlivnilo, prostě co na mě zanechalo nějaký kladný dojem. Předem vás chci varovat, abyste nesoudili můj pořadník.. každý má jiný filmový vkus a každý taky od filmu něco jiného čeká.


Na prvním místě se poměrně jistě vyskytuje film How to train your Dragon / Jak vycvičit draka. Bez debat se jedná o nejlepší letošní animák, který nemá problém vám přirůst k srdci. Roztomilí dráčci všemožných tvarů, nemožný hrdina Škyťák, vikingové a spousta zábavy. Také se tam jedná o jakési nenápadné nastínění problému s nedostatkem komunikace a porozumění v rodině a také předpojatost a odsuzování jiných jen kvůli jejich odlišnosti. Naštěstí vše dobře dopadne =)

Další snímek, který rozhodně stojí za zhlédnutí, je Kick-Ass. Drsný, hustý, boží. Parádní soundtrack a poměrně hardcore děj. Jedenáctiletá zabijačka, hlavní hrdina stejně jako v HTTYD prostě ňoumík a celé je to hra na komiksové hrdiny. Už na začátku vás film absolutně rozsekne, když se holčička ptá táty, jestli to bude bolet, ten řekne, že ne, a pak do ní prostě střelí. Od té chvilky je to až do konce prostě brainfuck. A na konci spousta mrtvol, trochu jako v Equilibriu. To chceš.


Další záležitost, která jistě u mnohých z vás obsadí spíše první příčky žebříčků, je Inception. Super film, jediný možný důvod, proč u mě nevyhrál, je asi to, že jsem ho neviděla v kině. Ono se to nezdá, ale docela to ovlivní. Každopádně senzační snímek, dost komplexní, o vloupávání se do lidského podvědomí, o snech ve snech a dalších složitých záležitostech. A co je hlavní, po skončení filmu vám ještě nějakou dobu vrtá hlavou, jak to tedy skončilo, co se ve skutečnosti stalo, co je realita a co nikoliv. 

Další film, který mě až nečekaně bavil, je The Social Network. Vypráví příběh možná tuctového, možná geniálního vysokoškoláka na jeho cestě k moci. Ano, téma Facebook je možná ohrané, ale přecejen, tento příběh jeho vzniku je podaný pro mě zajímavou formou a ukazuje, jak tenká je hranice mezi přátelstvím a nepřátelstvím, mezi spoluprácí, podvodem a zklamáním. Možná na mnohé z vás tento film takový dojem neudělal, ale mě bavil a rozhodně si stojím za rozhodnutím nechat ho v prvních deseti tohoto roku.

Další na seznamu je Scott Pilgrim vs. the World. Rozhodně pecka. Prostě se smějete. Film na styl prvních počítačových her, konzolí, pokémonů, smajlíků a kdo ví čeho ještě. Scott musí ve snaze získat dívku Ramonu zničit 7 bossů - jejích 7 expřítelů/kyň. Michael Cera v hlavní roli jakožto kytarista a jinak nudný kanadský jouda parádní. Film mě dokázal rozesmát ve chvilkách, kdy jsem to fakt nečekala, a to se určitě cení.

Film, který rozhodně za letošní rok nesmíme zapomenout zmínit, je Alenka v Říši Divů / Alice in Wonderland. Tak úplně mě nenapadá, co k tomuto filmu dodat, všichni moc dobře víme, o co se jedná. Alenka z původního příběhu se vrací do Říše Divů, kde na ni všichni čekají. Co musím pochválit na tomto filmu, je ztvárnění postav - kostýmy, líčení, všechno. Pokud se někomu tento filmek nezdá, přečtěte si prosím, kdo je režisérem. Tim Burton zase ukázal, kdo je a co od něho čekat. Jedná se opravdu o typický Burtonovský snímek a kdo to v tom nevidí, nechť se podívá znovu a pořádně. Rozhodně stojí za zhlédnutí.

Dalším filmem na našem soukromém malém pořadníku je Tron: Legacy. Nedávno se teprve objevil v našich kinech a ani se neočekávalo, že bude dobrý (přecejen, zaslechla jsem, že se režisér před tímto snímkem věnoval pouze reklamám). Jediné, co však nebylo 100% pecka, byl příběh. Trochu klišé, dosti předvídatelný. Ale jinak paráda. Sam Flynn se snaží najít svého otce, a tak se dostává do naprosto neznámého digitálního světa... a tento svět je právě to, co vás fascinuje. Pan od reklamy je nejspíš navyknutý dělat vše stoprocentní a efektní a to přesně se mu tady daří. Oranžová a modrá světla jsou jediné, co určuje tvar věcí. Už jen to, jak postava vyskočí a pod nohama se jí zničehonic sestaví motorka, je naprostá senzace. A do toho hudba. Daft Punk. S prostředím, ve kterém se příběh odehrává, parádně ladí. A Daft Punk mám prostě ráda. Takže plus. Možná se moc rozepisuji, ale je to asi tím, že dojmy z tohoto filmu jsou nejčerstvější.

Robin Hood. Velice rozporuplný film. Někteří říkají "super!", jiní zase "wtf!?". Tenhle film je dobrý. Je víc než dobrý. Nevím ale, co od něj ostatní očekávali, takže nemůžu soudit jejich názory. Co jsem ale četla, byly všeobecné stížnosti na historické chyby, občas chybějící logiku, také děj bez emocí. A na to, že tvůrci naprosto změnili původní příběh Robina Hooda. Musím ale upozornit na následující: tento film nevypráví o životě Robina Hooda, ale o původu a začátku legendy. Podle mě je zpracovaný dobře, žádných nelogičností jsem si nevšimla a prostě mě bavil. Patří mezi filmy, na které ráda kouknu znovu. A také se mi líbilo, že občas (jen občas, ne vždycky) postrádal epičnost podobných filmů, byl příjemně realistický.

Určitě taky musím zmínit další a poslední film o Shrekovi, a to Shrek: Zvonec a konec / Shrek Forever After. Než přišel tento film, mělo se všeobecně za to, že shrekovská série upadá a že filmy jsou čím dál horší. Mohla za to asi 3ka, která zklamala většinu diváků. Tento nový díl ale zdaleka nebyl tak špatný. Naopak, byl velmi zábavný a připomínal toho původního Shreka, kterého měli všichni rádi. Nedělali z něj ukňouranou maminu ani připitomělého ťulpase. Zase jsme se mohli smát s ním, už jsme se nemuseli smát jemu.

A jako poslední se do nej 10 filmů dostal filmík Dál než se zdálo. Taková romanťárna, příběh dvou lidí, kteří se stihnou zamilovat před tím, než se musí rozloučit. Bydlí od sebe hodně hodně daleko, každý na jiném konci Spojených Států, a právě na tuto vzdálenost se snaží poměrně neúspěšně svůj vztah udržet. (Obě jsme z toho s Martinou, se kterou jsem na tom byla v kině, chytily depku :D protože se během filmu nadprůměrně často loučí na dlouhou dobu). Ale všechno dobře dopadne, jako u správného romanťáku. To, že pak každá správná holka brečí večer do polštáře a nadává, že nikdy nikdouce nechce vztah na dálku, patří mezi vedlejší účinky.

PS: Kdyby bylo nejlepších 11, další by byl film Remember me.