sobota 16. května 2009

jak dostat práci kterou chcete...

...aneb správný postup jak se chovat před, během a po přijímacím pohovoru. Neručím že všechno co vám plánuji říct platí všude. Těžko se asi budete několik hodin připravovat a pěkně oblékat, když chcete brigádu v Kauflandu, Lidlu, nebo KFC. Tady se bavíme o opravdu dobrých postaveních, pracích na kterých vám záleží a pro které musíte - hodně - bojovat. Taky si nejsem jistá, jestli tento postup odpovídá tomu, který funguje v Česku. Tohle jsem se naučila v Americe. Tak jdeme na to:
  • Kde najít práci?
Interet, noviny, časopisy, všechno to je super. Faktem ale je, že tam najdete tak 15% dostupých zaměstnání. The best jobs are never advertised - což víceméně zmanená, že to je celé o známostech..
  • Co dělat když jsme konečně našli místo o které máme zájem?
Tak zaprvé poslat úvodní dopis. Něco jako Vážená paní/pane, vaše jméno, a něco o tom že jste se dočetli/doslechli o tom místě a že o něj máte zájem, a stručně proč si myslíte, že jste ta správná osoba, a také dodat, že jim plánujete volat, a to nijak arogantně, jako výhružku, ale spíš jako upozornění prospektivnímu zaměstnavateli, že jste na cestě. Poté jim zavolejte. Celkově jim voláte tak 3x. Tím dáte jasně najevo, že o to místo stojíte. Poté jim zašlete Cover Letter a Resumé (životopis). Ty víceméně obsahují informace o vašich schopnostech, vzdělání, předchozích pracích apod... Cover letter je navrchu a resumé je pod ním. Neskládat, ale poslat ve velké obálce. Cover letter je kratší než na jednu stránku, jednoduché řádkování, odstavce, pěkně úhledný s hlavičkou a tím vším, jak se sluší a patří. Proto je navrchu, má udělat dojem. Resumé musí být na jednu stránku, nebo alespoň v Americe, jedinou vyjímkou jsou učitelé, ti mají k dispozici dvě. A tam se musíte vypsat. Málokdo to bude číst, pointa je v tom, že to musí vypadat že tam je spousta informací. Co nejhustší písmo a tak. Mělo by to obsahovat vzdělání (GPA - pokud je dobré, ale to my v česku asi stejně nemáme co, a současné, nebo nejvyšší vzdělání jakého jsme dosáhli), a samozřejmě zkušenosti. Ten cover letter a resumé jsou něco jako vaše reklama. Vy se je snažíte přesvědčit, že právě vy jste ti nejlepší pro tu danou pozici. Když se naučíte jak udělat reklamu sami na sebe, budete mít úspěch. Zase jim dejte vědět, že zavoláte. Účelem není dát jim najevo, že jsme otravní, naopak, že jsme přesně ten člověk po kterém touží. Mimochodem nečekete, že když máte perfektní životopis, jasně to znamená, že máte práci v kapse. Životopis a i ty ostatní věci vám nezískají práci, ale pracovní pohovor. (mimochodem když budete dělat tyhle věci co jsem vám sem právě napsala, je tu nějaký výzkum, že dostanete práci v průměru za 30-45 dní. Not bad.)
  • Vyhráli jsme si pracovní pohovor... jak se připravit, co si vzít na sebe, jak se chovat?
K pracovnímu pohovoru se dostavte dřív. Dejme tomu, že tam máte být v devět, nejlepší čas kdy přijít je mezi 8:30 a 8:45. Nezlobte se, když budete čekat do deseti, jedenácti... tak to je vždycky. Vždycky mají spoždění. Nečekejte taky, že budete hotovi za 5 minut, nejste uklízeči u McDonald's. Dobrý pohovor trvá tak 45 až 90 minut. S sebou si vezměte desky, nalevo si dejte jakékoli dokumenty které po vás mohou vyžadovat, životopis a kdovíco všechno, napravo čisté papíry a něco na psaní (to budete potřebovat). Co si vzít na sebe? Dámy: kostýmek... buď kalhoty nebo sukně, ale ne moc krátká! Boty jsou nejlepší lodičky, podpatek nijak extra vysoký, uzavřená pata i špička. Nedoporučuje se moc bižuterie, tedy proč ne, ale ne abyste přišli ve zlatých náušnicích velikosti mlýnského kola, s vaším jménem. Každopádně by bižuterie neměla vyluzovat nijaké zvuky. A co s vlasy? To je na vás, ale moje rada je: pryč z obličeje. Nejenže vás ten člověk uvidí lépe, ale nebudete si s nimi hrát. Pánové: tmavý oblek, naleštěné boty, tmavá bunda (nedoporučuje se hnědá), košile (barva je na vás ;)), kravata. Také se nedoporučuje červená. Inu, tak jsme se oblékli, dorazili včas na pohovor, a co teď? Čekáte. Snažte si procházet všechno to co jste si připravili, hlavně se netvářit znuděně. Poté, až vás zavolají, vstoupíte do té místnosti, podáte si ruce, po nabídnutí se posadíte. Nelepší je nedotýkat se opěradla židle, spíš se předklonit (pak totiž vypadáte víc zaujatě), otevřít si ty desky, ruce položit na stůl, psát si otázky (ikdyž vás nic nezajímá. něco si najděte! :D) a k nim potom odpovědi. Také se hodí napsat si jména lidí kteří dělají ten pohovor, a poté jim poslat dopis, ve kterém jim poděkujete ze jejich čas atd.. Když vám pak nabídou (to by měli) abyste řekli něco o sobě, v žádném případě nebuďte struční! Řekněte jim toho co nejvíc, nejlepší je připravit si to předem, a nevadí že to je poznat. Je to zase o té reklamě. Reklama na sama sebe. Je to důležitá věc se naučit, to vám ručím. Mimochodem, ten dopis na poděkování posíláte po každém interview, bez ohledu na to jestli je to ve stejné firmě, se stejným člověkem. Je to prostě slušné vychování.

A to je asitak vše. Taky pamatujte, že když jdete někam takto bojovat o práci, oni se rozhodnou během prvních 15 vteřin jestli vás podle životopisu pozvat na pohovor, a na pohovoru během prvních 5 minut jestli vám dát práci.

A posledí věc: všechno tohle je jen co mi pověděl Mr. Flanders. Neříkám že se podle toho musíte řídit, třeba to oblečení a tak záleží hodně na tom o jaké práci ten pohovor je, jestli budete pracovat na stavbě, nebo v kanceláři a tak. No prostě co říkám, tohle celé není můj osobní názor na věc, protože v poli hledání a získávání práce mám naprosto nulové zkušenosti. :) tak pa

3 komentáře:

Adam Fogl řekl(a)...

kecy

Káťa řekl(a)...

děkuji.

Anonymní řekl(a)...

Hlavně, abys uměla napsat oficiální
dopis :, aby nezačínal : zdravím..... Nic ve zlým, pa mumla